Het Netwerk Psychosomatiek Nederland bestaat dit jaar 10 jaar. We zijn goed op weg om echt volwassen en erkend te worden. Om volwassen te worden, doorloopt iedereen een aantal fasen in zijn of haar leven. Elke fase is belangrijk voor de groei naar die volwassenheid. Op het congres duiken we in de kennis en ontwikkeling van het tienerbrein, jongerenstress en het zelfbeeld. Hoe werkt het tienerbrein? Hoe zit het met het zelfbeeld van veel pubers, studenten en jong volwassenen? Wat geeft hen stress? Veel vragen die we op het congres samen proberen te beantwoorden.
Locatie:
Drakenburg, Doctor Albert Schweitzerweg 1, Baarn, Nederland
Doelgroep:
Leden van NPSN, psychosomatisch fysio-, oefen-, ergotherapeuten en psychosomatisch logopedisten, (huis)artsen, specialisten, psychologen, psychiaters, psychotherapeuten, psychomotorisch therapeuten en POH-GGZ.
Programma
09.00 - 09.30 Ontvangst met koffie/thee
09.30 - 09.45 Opening en mededelingen door voorzitter Marlene Lutgert-Boomsma
09.45 - 10.45 Presentatie van Marald Mens, neuropsycholoog, over ‘Het Tienerbrein’. Hoe leren jongeren, bezien vanuit hun breinontwikkeling.
10.45 - 11.00 Pauze
11.00 – 12.30 Presentatie van Pia Crul, faalangsttrainer, over haar methode ‘Lefgasten’.
12.30 – 13.30 lunchpauze
13.30 -15.15 Interactieve presentatie en workshop van Jooske van Busschbach (pedagoog) en Lia van der Maas (PMT) over psychomotorische therapie: Psychosociale en ook aanhoudende lichamelijke klachten te lijf met een onderbouwd behandelaanbod.
15.15 - 15.30 pauze
15.30 – 16.30 Presentatie van Francis Lanen, slaapoefentherapeut, over de invloed van slaap, schooltijden en mediagebruik op het zelfbeeld van tieners en adolescenten.
16.30 – 16.45 Afsluiting door voorzitter Marlene Lutgert-Boomsma
16.45 – 17.15 Feestelijke afsluiting van het lustrum congres
17.15 – 18.00 Borrel
Sprekers
Drs. Marald Mens
Neuropsycholoog, auteur en oud-docent. Marald verzorgt vanuit zijn eigen bedrijf ‘Mens op School’ lezingen en workshops rondom het lerende brein en expertise in lesgeven door het hele land. Tevens is hij als vaste schoolpsycholoog verbonden aan negentien basisscholen in de Hoeksche Waard en Breda.
Inhoud
Welke cognitieve functies zijn van belang voor het tienerbrein? Wat ondersteunt het leren en wat zijn bedreigingen, bijvoorbeeld voor de motivatie van de leerlingen? Wat komt er in deze tijd zoal op ze af en welke impact heeft dit voor nu en later? En wat zijn belangrijke adviezen om mee te nemen in het werken met jongeren?
Pia Crul
Pia begon na haar conservatorium opleiding allereerst als docent muziek en mentor, later werd ze teamleider van de bovenbouw van het VWO. Hier ontdekte ze haar behoefte om leerlingen niet alleen met muziek maar ook mentaal te ondersteunen en dan vooral op het gebied van stress en motivatie. In 1998 haalde ze haar certificaat faalangsttrainer aan de universiteit van Nijmegen.
Gedurende haar carrière als docent, mentor, teamleider en trainer heeft ze zich verdiept door middel van cursussen waaronder NLP, Transactionele Analyse en Mindfulness en volgde ze een coachopleiding aan de School of Coaching in Leiden. In 2012 werd ze zelfstandig, schreef ze haar eerste praktijkboek en begon ze trainingen te geven aan leerlingen en studenten. De boeken werden bewust gebruikt om ouders, docenten en studiebegeleiders te betrekken bij de trainingen. Kort daarna kreeg ze de accreditatie van CPION om ook opleidingen te gaan geven om trainer te worden volgens de Lefgasten Methode.
Inhoud
We gaan kijken naar haar methode ‘Lefgasten’. Pia introduceert het begrip Blokkadestress en de Vicieuze Cirkel van de blokkade. Ze legt uit dat verlies van zelfvertrouwen en motivatie hand in hand gaan. De methode Lefgasten is gebaseerd op twee pijlers namelijk de Cognitieve Gedragstherapie en de werking van de hersenen. Citaat 'Ik gebruik de wetenschap van de neuroplasticiteit, dat wil zeggen dat je invloed hebt op de verbindingen in je hersenen. Faalangst beïnvloedt niet alleen je school en je studie maar je hele leven'. Zoals Pia aangeeft: 'Zelfvertrouwen en motivatie terugkrijgen voelt als een nieuw begin. Het is de basis voor alles wat je gaat doen in je leven.'
Dr. Jooske T. van Busschbach
Jooske van Busschbach (pedagoog) is als lector Bewegen, gezondheid en welzijn verbonden aan de BA en MA opleiding PMT van Hogeschool Windesheim in Zwolle en tevens senior onderzoeker bij het Rob Gielonderzoekcentrum, Universitair Centrum Psychiatrie, UMCG in Groningen.
Inhoud
Wat doet een psychomotorische therapeut en hoe wordt dit door patiënten ervaren? In deze, deels interactieve, presentatie wordt ingegaan op het aanbod binnen de psychomotorische therapie (PMT), de veronderstelde werkingsmechanismen, de wetenschappelijke evidentie en behandelevaluatie door patiënten. PMT is een ervaringsgerichte vorm van behandeling waarbij op methodische wijze gebruik wordt gemaakt van een breed scala aan interventies die gericht zijn op beweging en lichaamsbeleving. Doel is om mensen met klachten van psychosociale en/of psychosomatische aard de mogelijkheid te geven betekenisvolle en inzicht gevende ervaringen op te doen, met nieuwe vaardigheden aan te leren, en zo te werken aan intrapsychische, interpersoonlijke of systemische problemen. In de presentatie komt ook de wijze waarop patiënten betrokken kunnen worden bij diagnostiek en monitoring van het herstelproces (shared decision making) aan bod. Een apart deel van de presentatie is gewijd aan de rol van de PMT waar het gaat om aanhoudende lichamelijke klachten (ALK).
Dr. Lia van der Maas
Lia van der Maas (psychomotorisch therapeut) is sinds 2017 praktijkeigenaar van PMT Amstelveen en werkte hiervoor in het revalidatiecentrum van Amsterdam, Reade voor het chronische pijn team. Zij is in 2015 gepromoveerd op de meerwaarde van PMT bij mensen met chronische pijn.
Inhoud
De workshop die volgt na de lezing is opgezet als een kennismaking met PMT in de praktijk. Er wordt stilgestaan bij de inzet van PMT als het gaat om het versterken van het lichaamsbewustzijn. Met behulp van ervaringsgerichte oefeningen wordt geïllustreerd hoe vanuit de PMT mensen meer inzicht krijgen in de herkenning van lichaamssignalen, hun betekenis en hoe hier mee om te gaan. Ook wordt gekeken naar hoe de koppeling met het eigen gedrag te maken en ook hoe te initiëren tot gedragsverandering.
Francis Lanen
Francis Lanen studeerde in 1990 af als Oefentherapeut Cesar. Ze heeft zich gespecialiseerd in de psychosomatische oefentherapie en slaap. Tien jaar geleden richtte zij het Landelijk Netwerk Slaapoefentherapie op en dit resulteerde al in vele landelijke samenwerkingsverbanden én een fantastische vermelding in de herziene NHG standaard 2024 over slaap. Francis houdt zich verder bezig met de landelijke PR van de slaapoefentherapie, het geven van geaccrediteerde scholingen, webinars en symposia en ze runt ook nog steeds haar eigen praktijk. De slaapscholingen betreffen verschillende doelgroepen zoals: De eerste duizend dagen, kinderen, pubers , volwassenen en kwetsbare ouderen.
Ze is auteur van 2 boeken Slaaplessen (Slaaplessen volgens de oefentherapie en psychosomatiek en Slaaplessen voor ouderen volgens de Slaapoefentherapie) en spreekt geregeld op evenementen en congressen door het hele land.
Inhoud
De invloed van slaap, schooltijden en mediagebruik op het zelfbeeld van tieners en adolescenten.
Didactische werkwijze:
Mixed learning: hoorcolleges, vragenrondes, discussies en ervaringsgerichte workshop.
Kosten
NPSN lid: €150,-
Introducee van NPSN-lid (max 3 introducees per lid): €195,-
Niet-leden: €250,-
te voldoen bij aanmelding.
Kosten zijn inclusief koffie, thee, lunch en borrel.
Pas na ontvangst van de betaling is uw inschrijving definitief.
Locatie
Organisatie
Organiserende instantie: NPSN
Contact: info@npsn.nl
Datum: 15-11-2024
Tijd: 9.30-17.15 uur
Aantal contacturen: 6 uur
Locatie: Drakenburg, Doctor Albert Schweitzerweg 1, Baarn
Aantal deelnemers: Minimaal 70, maximaal 150
Meld je hier aan voor het congres!
Sluitingsdatum aanmelding 01-11-2024
Sluitingsdatum inschrijving: 1-11-2024
Annuleren: annuleren kan tot 8-11-2024. Er wordt in dat geval €35,- aan administratiekosten in rekening gebracht.
Bij annuleren na 8-11-2024 is het volledige bedrag verschuldigd. Afwezigheid op de congresdag zelf geeft géén recht op terugbetaling.
Accreditatie: Aangevraagd bij Kwaliteitshuis fysiotherapie en ADAP